Autófóliázás, és amit a törvény megenged

Akár esztétikai, akár funkcionális okokból döntünk amellett, hogy autónk üvegeit lefóliáztatjuk érdemes még a szolgáltatás megrendelése előtt tájékozódni ennek rendeleti hátteréről, törvényi szabályozásáról. A Nemzeti Közlekedési Hatáság ugyanis szigorú szabályokhoz köti az autófóliázást is, csakúgy, mint minden más, a gyári állapottól eltérő, gépjárművünkön eszközölt változtatást.

Természetesen a szabályozás tesz engedményeket is, nem kell külön hatósági engedély az olyan változtatásokhoz, melyek olyan alkatrészekkel valósulnak meg, melyek rendelkeznek egy úgynevezett Általános Alkalmazási Engedéllyel, magyarul előzetes bevizsgáláson, minősítésen mentek át, az újabb felülvizsgálat így okafogyott lenne. Az autófóliák körében is léteznek ilyen minősített, engedéllyel bíró, igazoló jellel ellátott márkák, termékek. A minőségen, az élettartamon túl, ha azt szeretnénk, hogy az autófóliázás után a rendőrség vagy a közlekedés hatóság ne büntessen meg minket, akkor mindenképpen olyan autófóliázó műhelyt keressünk, ahol vállaltan és tudatosan csak ilyen autófóliákkal dolgoznak. Az autófóliázás munkafolyamatának végeztével azonban még nem ér véget a történet, a fóliázást végző műhelynek Műbizonylatot kell kiállítania arról, hogy a felhelyezett fólia megfelel a kívánt műszaki előírásoknak. Amennyiben a mi cégünket bízza meg az autófóliázással, akkor garantált, hogy ez a lépés sem marad el, hiszen cégünk rendelkezik azzal a jogosultsággal, hogy ilyen műbizonylatot kiállítson.

Adódik is a kérdés: mely üvegfelületeket fóliáztathatjuk le autónkon?

A hiedelemmel ellentétben – miszerint ezek száma korlátozott – bármelyik üvegfelület lefóliázható, csak be kell tartani a szigorú és utólag is mérhető műszaki előírásokat. Gyakorlatilag egy egyszerű összeadási művelet dönti el, hogy mi az, amit lehet és mi az, amit már nem. Az első szélvédő és a vezető üléssor melletti üvegek esetében a fólia és az autóüveg együttes fényáteresztő képessége minimum 70 százalék kell, hogy legyen. Ez gyakorlatilag gyenge mozgásteret ad, mert az elmúlt húsz évben gyártott nyugati autók nagy többségénél a gyár már eleve színezett és csökkentett fényáteresztő-képességű üvegeket építette be az autókba. Így a szabályosan és funkcionálisan is eredményesen használható fóliák palettája csökken. A B-oszlop mögé eső üvegfelületeken azonban már nincs fényáteresztési korlát, tehát azok szabadon sötétíthetőek, árnyékolhatóak beleértve természetesen a hátsó szélvédőt is.